Jaume Centelles és l'autor de La biblioteca, el cor de l'escola (Rosa Sensat, 2005), obra que va merèixer el Premi Rosa Sensat de Pedagogia (2004). El treball és resultat d'una llicència d'estudis concedida pel Departament d'Educació de la Generalitat i recull experiències molt interessants pel que fa a la dinamització de la biblioteca com a espai central en la vida de l'escola. Una biblioteca sense porta, on tothom hi és benvingut, on es desenvolupen activitats de foment de la lectura, de configuració del propi itinerari lector i on es produeixen múltiples descobertes.
Malgrat les directrius per a la biblioteca escolar que va establir la UNESCO (2005) i les iniciatives per tirar endavant projectes de biblioteca a les escoles, encara hi ha centres que tenen un "cementiri de llibres" enlloc d'una biblioteca dinàmica i plural que ajudi a créixer a tots els membres de la comunitat educativa. Calen més biblioteques que es concebin com a "espais privilegiats que tenen molt en compte la seva funció social i educadora i ajuden els seus usuaris a formar part, d’una manera col·lectiva i conscient, en la societat plural, responsable i solidària en què tots ens mereixem viure” (Grup de Biblioteques Catalanes Associades a la UNESCO (2003). Les biblioteques públiques: espais d’integració social. Barcelona: Unescocat, p.5.)
2 comentaris:
La biblioteca: cor i cervell de l'escola, centre neuràlgic d'aprenentatge. Però encara resta molt, molt per aconseguir-ho. La figura del bibliotecari escolar és clau i la seua invisibilitat moltes vegades fa que la tasca de molts mestres vaja perdent-se. Llibres com el que cites al post són necessaris i fonamentals per a concienciar als educadors i a l'administració.
Besadetes
La tasca d'un responsable de biblioteca escolar és indispensable per al bon funcionament d'aquest espai i això també implica millorar en la formació d'aquests professionals. Compartir experiències, com les de Jaume Centelles, ajuda a tirar endavant!
Gràcies!
Publica un comentari a l'entrada