06 d’abril 2014

La literatura en l'ensenyament de la llengua

El IV Simposi de l'Ensenyament del Català, celebrat el 4 i 5 d'abril a la Universitat de Vic, ha comptat amb la participació de 300 persones i 113 comunicacions. Ha estat una magnífica oportunitat per analitzar i valorar la situació actual de l'ensenyament del català i per considerar els reptes de futur en aquest àmbit. S'han compartit coneixements sobre la immersió lingüística a diversos països, experiències de diferents etapes educatives i projectes duts a terme als Consorcis per a la Normalització Lingüística i per voluntaris per la Llengua. La literatura, però, ha estat poc present, descomptant algunes valuoses pràctiques, com per exemple els clubs de lectura als centres de normalització lingüística o els contes a l'escola, la majoria de comunicacions han girat al voltant d'altres eixos. Hi ha hagut experiències molt interessants i debats fructífers per encaminar la tasca d'ensenyar llengua però, com ja anotaven els organitzadors, sembla que darrerament la literatura ha tingut poca consideració en les pràctiques d'ensenyament-aprenentatge de la llengua, com si fossin dues qüestions plenament diferents.

La lectura literària contribueix al desenvolupament de l'aprenentatge lingüístic, de models narratius o poètics, afavoreix el coneixement de la construcció textual o de nou vocabulari, ajuda a interioritzar formes diverses de construcció sintàctica, a recuperar expressions genuïnes de la llengua, etc. Per tot això, potser és moment de posar la literatura en un lloc destacat en l'ensenyament de la llengua. Les lectures en veu alta, les dramatitzacions de textos, la il·lustració de contes o poemes, les lectures compartides, els tallers de creació literària, la reflexió o comparació de textos, el coneixement de formes d'expressió diferents segons els personatges o els punts de vista... són tan sols exemples que poden fomentar un lligam afectiu amb la llengua, millorar-ne el coneixement i l'ús i, sobretot, augmentar-ne la qualitat. Evidentment, calen bons textos i bons mestres. Prendre'n consciència potser és el primer pas.

3 comentaris:

Júlia, Clàudia i Alba. ha dit...

Compartim la teva opinió. Com a futures mestres, creiem que la literatura ha de tenir un pes essencial a les aules. Per aquest fet, és una pena que aquest congrés que comentes ho demostri mínimament.Ens queda molt per fer i cal seguir treballant amb constància. Potser el primer pas és fer-ne ressó de la seva importància...

Imagina... ha dit...

Gràcies pel comentari. Com dieu, crec que constatar-ho és un primer pas. Vosaltres, com a futures mestres, hi heu de poder contribuir...

Alba GE ha dit...

Hi ha tantes iniciatives literàries que es podrien incorporar... suposo que aquesta capacitat d'innovar és el que acaba establint la diferència pel que fa a la docència.
Farem el possible tenint en compte les possibilitats laborals actuals...