Els àlbums il·lustrats es caracteritzen per la relació de codis visuals i textuals en la transmissió de significat, de manera que esdevenen una porta oberta a la imaginació i una possibilitat de construcció narrativa interessant, també pel que fa a l'aprenentatge visual, tradicionalment oblidat a les escoles, és a dir, el que podríem anomenar "alfabetització visual" en paraules de Matilde Portalés a Quan les paraules es vesteixen de colors: les mil cares de l'àlbum il·lustrat.
"L'àlbum seria un gènere narratiu nou, que es pot incloure dins els artefactes culturals de la postmodernitat. [...] L'àlbum esdevé un model de síntesi on es combinen i transformen significativament els diferents llenguatges (oral, textual, visual) que constitueixen el patrimoni literari adreçat als infants" (p. 216-217)
"Un bon àlbum no deixa indiferent el lector. La seva ment no sols ha entrat en contacte amb un relat possible sinó, a més, amb una manera possible de fer un relat" (p. 209)
2 comentaris:
M´ha agradat molt aquest article que heu dedicat al gènere de l´ àlbum. Em fascina. I ´esclar, no deixa indiferent...Pèrò primer cal educar la mirada, saber observar...
Hi ha diversos llibres que tracten aquest tema:
"El libro álbum, invención y evolución de un género para niños" publicat pel Banco del libro ,de Veneçuela, molt bo.
I un altre, que me l´aprecio molt: "Lire l´album" ( en francès )de la Sophie Van der Linden, una estudiosa del tema,on fa un estudi molt interessant...
El tema de l'àlbum il·lustrat es troba en un camí de constant renovació i estudi. El llibre del Banco del libro és realment molt interessant i a més conté experiències a l'aula al voltant dels àlbums.
Publica un comentari a l'entrada