30 de gener 2008

Dia de la Pau





30 de gener, dia de la Pau. Un bon moment per gaudir del conte Sóc la Pau d'Anna Obiols i Subi. http://www.subianna.com/




Il·lustracions de gran bellesa i narració creativa i original "per tots els nens i les nenes que viuen en guerra, perquè no deixin mai de creure que la PAU és possible(...)I per a totes les nenes i els nens que viuen en PAU, perquè no oblidin que viure en pau vol dir poder jugar tranquil·lament a pilota. Vol dir gaudir de les llargues nits estrellades. Vol dir poder veure i sentir cantar els ocells."




27 de gener 2008

Miquel i el dragó

Recuperem un llibre per a primers lectors que va aparèixer el 1984. Miquel i el dragó, del qual se n’han fet més de deu edicions i que encara és lectura per a molts infants. Elisabeth Heck crea una història plena de tendresa a través d’una narració poètica i musical. Les il·lustracions de Eckart Straube són de gran sensibilitat.

La lectura i la vida

 A La lectura i la vida (Columna, 2007) Emili Teixidor parla de com incitar els nens i adolescents a llegir, una guia per a pares i mestres on planteja qüestions tan interessants com:

“La imatge futura del món depèn dels que avui, ara, aprenen a llegir(…)la fantasia és indispensable en el desenvolupament de la infància, perquè és una manera natural d’enfrontar-se amb les emocions i els conflictes irresolts”.


I a més, bons consells: “Per què a les pissarres de les escoles o als taulers de les biblioteques no s’escriu, sota cada dia, el mes i l’any, o en lloc seu, un vers, només una línia!, d’un bon poeta, encara que els alumnes no l’entenguin completament? Només que els sorprengui una paraula, una frase, un so, és suficient. És com un regal”

Al primer capítol del llibre es reprodueix l’article “Estratègies del desig o trucs per llegir” guardonat amb el VI Premi Periodístic sobre Lectura de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez:

Un bon inici...


Tots els nens creixen, llevat d'un. I aviat ho saben,que han de créixer.


Un principi que no deixa indiferent, una manera magistral de tenir el lector atrapat des de la primera línia.
J. M. Barrie. Peter Pan i Wendy(1925)

Personatges

Una de les funcions de la literatura infantil és la de permetre l'accés a l’imaginari col·lectiu humà creat per la literatura. Els personatges que formen part de la nostra història personal, social i cultural.
Tots recordem històries clàssiques que han format part del llegat cultural que anem transmetent per la seva gran vàlua artística: literària i plàstica. Històries que han fet que siguem el que som...
Les aventures de Pinotxo.
Il. J. Vinyals(1934)

Fomentar el gust literari - explicar contes



Dijous 17 de gener a la biblioteca Joan Triadú de Vic, la narradora Eva Cervelló va parlar de la importància dels contes en l’educació.
En destaco dues frases interessants:
Els contes són mentides que diuen la veritat
Els contes poden fer fàcil allò difícil


És necessari recuperar la dimensió oral de la literatura, el fet de contar rondalles en el nucli familiar i a l’escola, en qualsevol moment. La narració amb imatges, titelles...però també amb el joc imaginari de crear mons tan sols a partir de l’entonació de la veu o del gest, desenvolupant l’atenció i la imaginació. És important no deixar d’explicar contes encara que els infants hagin après a llegir, per entendre qüestions abstractes, per crear un context d’afecte, per gaudir del llenguatge oral.
Per saber-ne més: Bryant, Sara C. Com explicar contes. Barcelona: Bibliària, 1996

Literatura i societat

Els models familiars de la nostra societat han canviat. La literatura infantil actual reflecteix les noves relacions i planteja diferents finals a les històries convencionals.
Una imatge poc habitual en les històries infantils que mostra la societat d'avui.


Haan, Linda de; Il. Nijland Stern.: Rei i rei. Serres.

26 de gener 2008

La literatura a l'escola









Mafalda, irreverent i inconformista, amb les seves reflexions sobre el món dels adults, s'ha convertit en un símbol de llibertat i justícia. “La dibujé así porque la libertad siempre es pequeña”, afirmava el seu creador, el dibuixant argentí Joaquín Salvador Lavado, més conegut com a Quino (1932).
http://www.clubcultura.com/clubhumor/quinoweb/
http://www.unesco.org/courier/2000_07/sp/dires.htm



La tira còmica porta a la reflexió. L’escola de Mafalda és encara la nostra escola?
Quin paper i quin enfocament té la literatura a l’escola? De quina manera es proporcionen les primeres imatges, els jocs de paraules, els personatges, les històries? El plaer de la primera literatura és essencial.

Per concloure, una reflexió recent d’una alumna de segon de primària, d'una clarividència pròpia dels infants:“Hi ha els llibres de l’escola i els altres. A mi m’agraden els altres.”

Imagina...

Imagina... pretén ser un espai per (re)descobrir autors i obres i compartir experiències i projectes en l'àmbit de l'educació i la literatura per a infants. Parteix de les activitats de docència i recerca relacionades amb la literatura infantil i juvenil a la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic.

*          *          *
"L'objectiu de la literatura és proporcionar paraules i importants dosis de diversió", Emili Teixidor feia aquesta afirmació en una entrevista a l'Extra del 7 de novembre de 1997 i destacava així la importància de la literatura com a font de plaer, més enllà d'altres finalitats de caràcter educatiu que se'n puguin derivar. Feia, a més, una altra reflexió: "La literatura, sigui infantil o adulta, és per a tothom, sempre que sigui literatura. Si no és literatura no és per a ningú". En aquest sentit, la literatura que anomenem "infantil" és una literatura sense límit d'edat, que és capaç d'emocionar i divertir també als adults.